loader image

Efektywność i skuteczność własna

Być zajętym – to nic trudnego. Nieustanna praca, różne sprawy „do ogarnięcia”, nadmiar zajęć, wielozadaniowość nie stanowią większego problemu. Wydaje się, że działanie w takim trybie gwarantuje powodzenie i spektakularny sukces. A jednak sukces nie przychodzi… Dlaczego? Tajemnica tkwi w tym, że wcale nie chodzi o to, żeby pracować do upadłego, ale żeby podejmować staranne i przemyślane działania, które naprawdę prowadzą do osiągnięcia zamierzonych rezultatów. Jak stwierdził Henry David Thoreau: „Nie wystarczy być czymś zajętym… Pytanie brzmi: Czym się zajmujemy?”

No właśnie, czym się zajmujesz? Czy wiesz do jakiego celu prowadzi Cię na przykład to, czym zajmowałeś się przez większość dzisiejszego dnia? Cel i rezultat – pomiędzy nimi zachodzą Twoje działania, które powinny być efektywne, skoncentrowane na celu i zakładanych wynikach. Dzięki temu wszystkiemu, możesz pracować nad swoją skutecznością.

 

Trochę o pojęciach…

Efektywność to termin zaczerpnięty z ekonomii. Jak podaje definicja, jest to „rezultat podjętych działań, opisany relacją uzyskanych efektów do poniesionych nakładów”. Efektywność własna może zależeć od różnych czynników – od nawyków, sposobu organizacji pracy czy obecności w pobliżu różnego rodzaju „przeszkadzaczy”. Tak powszechna dzisiaj praca przy komputerze związana jest z ryzykiem bezproduktywnego przepadania w Internecie na długie godziny. Co z tego, że „pracujemy” przed komputerem całymi dniami, jeśli większość czasu spędzamy buszując po wirtualnym świecie i klikając „Lubię to” przy zdjęciach naszych znajomych. Wtedy nakład naszego czasu i działań jest niewspółmierny do uzyskanych efektów, którymi miało być na przykład napisanie i wysłanie raportu. Jednak nie tylko pokusy internetowe czy telewizja są tzw. złodziejami czasu. Należy do nich także zaniedbanie kwestii związanych z organizacją siebie i swojego czasu: brak planowania, celów i priorytetów, pośpiech, niecierpliwość i zwlekanie. Efektywności służy skupienie i koncentracja na tych działaniach, które mają przynieść pożądane rezultaty. Dlatego przy okazji planowania realizacji celu trzeba określić, jakiego wyniku się spodziewamy. Zadaj sobie pytanie: kiedy będziesz wiedział, że zrealizowałeś zamierzenie? Mierzalność wyników jest niezbędnym elementem określania własnej skuteczności.

Efektywniej i skuteczniej

Masz wielkie marzenia? Plany? Umiejętność mierzenia własnej efektywności i skuteczności pomoże Tobie w skupieniu się na najważniejszych działaniach, a efektem tego będzie szybsza realizacja Twoich celów.
Cele, rezultaty, mierzalność wyników, efektywność, skuteczność… coach poprowadzi Cię przez wszystkie te aspekty. Współpraca z coachem pomoże nie tylko osobom, które nie radzą sobie z nadmiarem obowiązków, ale również osobom, które chcą od życia czegoś więcej, mają ambitne cele i zależy im na własnym rozwoju. Bo przecież wysiłek, który wkładamy w to, co prowadzi nas do realizacji marzeń nigdy nie będzie dla nas ciężką pracą. A poczucie efektywności i skuteczności własnej dodaje skrzydeł i energii do osiągania jeszcze lepszych wyników.